مؤ لّف گويد كه غير از وقت احتضار از براى ميت دو جا تلقين مستحبّ است يكى وقتى كه او را در قبر گذارند و بهتر آن است كه بدست راست دوش راست او را و بدست چپ دوش چپ او را بگيرند و او را حركت دهند و تلقين كنند و ديگر وقتى كه او را دفن كردند سنّت است كه ولىّ ميت يعنى اقرب خويشان او بعد از آنكه مردم از سر قبر او برگردند نزد سَر ميت بنشيند و به صداى بلند او را تلقين كند و خوب است كه دو كف دست را روى قبر گذارد و دهان را نزديك قبر برد و اگر ديگرى را نائب كند نيز خوب است و در اخبار وارد شده است كه چون اين تلقين را بكنند منكر به نكير مى گويد بيا برويم تلقين حجّتش كردند احتياج به پرسيدن نيست پس برمى گردند و سؤ ال نمى كنند علاّمه مجلسى عليه الرّحمه فرموده و تلقين كننده به اين نحو بگويد جامع تر است :
اِسْمَعْ اِفْهَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ
بشنو و بفهم اى فلان پسر فلان
و نام او و پدرش را بگويد
هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى
آيا تو بر آن پيمانى که
فارَقْتَنا عَلَيهِ مِنْ شَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريك لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً
از ما جدا شدى هستى که عبارت بود از گواهى دادن به اينکه نيست معبودى جز خداى يگانه اى که شريک ندارد و اينکه محمّد
صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رسُولُهُ وَ سَيدُ النَبِّيينَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلينَ وَ اَنَّ
صلى الله عليه وآله بنده و رسول او و آقاى پيمبران و خاتم رسولان است و اينکه
عَلِياً اَميرُ الْمُؤْمِنينَ وَ سَيدُ الْوَصِيينَ وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى
علىّ اميرمؤ منان و آقاى اوصياء است و آن امامى است که خداوند پيرويش را به
الْعالَمينَ وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَينَ وَ عَلِىَّ بْنَ الْحُسَينِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي وَ
جهانيان واجب فرموده و حسن و حسين و على بن الحسين و محمّد بن على و
جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي وَ عَلِىَّ
جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمّد بن على و على
بْنَ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ وَالقآئِمَ الْحُجَّةَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِمْ اَئِمَّةُ
بن محمّد و حسن بن على و حضرت قائم حجت مهدى درودهاى خدا بر همگيشان باد که پيشوايان
الْمُؤْمِنينَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعينَ وَ اَئِمَّتُك اَئِمَّةُ هُدَىً اَبْرارٌ يا فُلانَ
مؤ منان و حجّتهاى خدا بر همه آفريدگانند و امامان تواءند امامان هدايت و نيکوکار
بْنَ فُلانٍ اِذا اَتاك الْمَلَكانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَينِ مِنْ عِنْدِاللَّهِ تَبارَك وَ تعالى وَ
اى فلانى هنگامى که آن دو فرشته مقرب که فرستادگان خداى تبارک و تعالى هستند به نزدت آمدند و
سَئَلاك عَنْ رَبِّك وَ عَنْ نَبِيك وَ عَنْ دينِك وَ عَنْ كتابِك وَ عَنْ قِبْلَتِك وَ عَنْ
از تو از پروردگارت و از پيامبرت و از دينت و از کتابت و از قبله ات و از امامان تو
اَئِمَّتِك فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما اَللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ
پرسيدند نترس و در پاسخشان بگو خدا جلّ جلاله پروردگار من است و محمّد صلى الله
عَلَيهِ وَ آلِهِ نَبِيى وَالاِْسْلامُ دينى وَ الْقُرْآنُ كتابى وَالْكعْبَهُ قِبْلَتى وَ
عليه و آله پيامبرم مى باشد و اسلام دين من است و قرآن کتاب من و کعبه قبله ام و
اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَلِىُّ بْنُ اَبيطالِبٍ اِمامى وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِي الْمُجْتَبى اِمامى وَ
اميرمؤ منان علىّ بن ابيطالب امام من است و حسن بن على مجتبى امام من است و
الْحُسَينُ بْنُ عَلِي الشَّهيدُ بِكرْبَلاءَ اِمامى وَ عَلِىُّ زَينُ الْعابِدينَ اِمامى وَ
حسين بن على که در کربلا شهيد شد امام من است و على زين العابدين امام من است و
مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِيينَ اِمامى وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى وَ مُوسَى الْكاظِمُ
محمّد شکافنده علم پيمبران امام من است و حضرت جعفر صادق امام من است و موسى کاظم
اِمامى وَ عَلىُّ الرِّضا اِمامى وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى وَ عَلِىُّ الْهادى اِمامى وَ
امام من است و على الرضا امام من است و محمّد جواد امام من است و على الهادى امام من است و
الْحَسَنُ الْعَسْكرىُّ اِمامى وَالْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ اِمامى هؤُلاءِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِمْ
حسن العسکرى امام من است و حضرت حجّت منتظر امام من است اينان که درودهاى خدا بر
اَجْمَعينَ اَئِمَّتى وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى وَ مِنْ
همگيشان باد امامان و آقايان و رهبران و شفيعان منند که بديشان دوستى ورزم و از
اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ ثُمَّ اعْلَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اَنَّ اللَّهَ تَبارَك وَ
دشمنانشان بيزارى جويم در دنيا و آخرت ، وانگه بدان اى فلان پسر فلان که براستى خداى تبارک و
تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّه عَلَيهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ وَ اَنَّ اَميرَ
تعالى خوب پروردگارى است و محمّد صلى الله عليه وآله نيکو رسولى است و امير
الْمُؤْمِنينَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِبٍ وَ اَوْلادَهُ الاْئِمَّةَ الاَْحَدَ عَشَرَ نِعْمَ الاَْئِمَّةُ وَ اَنَّ ما
مؤ منان على بن ابيطالب و فرزندانش امامهاى يازده گانه نيکو امامانى هستند و براستى هرچه را
جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ حَقُّ وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَ سُؤالَ مُنْكرٍ وَ
محمّد صلى الله عليه وآله آورده است همگى حقّ است و مرگ حقّ است و سؤ ال نکير و
نَكيرٍ فِى الْقَبْرِ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَالنُّشُورَ حَقُّ وَ الصِّراطَ حَقُّ وَالْميزانَ حَقُّ
منکر در قبر حقّ است و برانگيخته شدن حقّ است و دوباره زنده شدن حقّ است و صراط حقّ است و ميزان حقّ است
وَ تَطائُرَ الْكتُبِ حَقُّ وَالْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِيةٌ لارَيبَ فيها وَ
و پراکنده شدن نامه هاى اعمال بر مردم حق است و بهشت حق است و دوزخ حق است و قيامت آمدنى است که شکى در آن نيست و
اَنَّ اللَّهَ يبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ
خدا برانگيزد هر که در گور است
پس بگويد :
اَفَهِمْتَ يا فُلانُ
آيا فهميدى فلانى
در حديث است كه ميت در جواب مى گويد بلى فهميدم پس بگويد:
ثَبَّتَك اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ هَداك اللَّهُ اِلى
خدايت پابرجا بدارد به گفته پايدار و هدايتت کند خدا
صِراطٍ مُسْتَقيمٍ عَرَّفَ اللَّهُ بَينَك وَ بَينَ اَوْلِيائِك فى مُسْتَقرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ
به راه راست ، آشنايى برقرار کند خدا ميان تو و دوستانش در جايگاه رحمتش
پس بگويد:
اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَيهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَيك وَلَقِّهِ مِنْك بُرْهاناً
خدايا دور کن زمين را از پهلوهايش و بالا ببر روح او را بسوى خود و تلقين کن به او از نزد خود برهانى ،
اَللّهُمَّ عَفْوَك عَفْوَك
خدايا گذشتت گذشتت ...
به كلمه شريفه عفو ختم كردم اين رساله را رجاء واثق كه عفو الهى شامل گردد حال اين روسياه و كسانى كه به اين رساله (عمل مى نمايند) و كان ذلك فى آخر يوم الجمعه التّاسع عشر من شهر محرّم الحرام سنة 1345 الف و ثلثمائة و خمس و اربعين فى جوار امامنا المسموم مولينا الغريب المظلوم ابى الحسن علىّ بن موسى الرّضا عليه و على آبائهُ السّلام من الحىّ القيوم والحمدللّه اوّلاً و آخراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحمّد و آلهِ كتبه بيمناه الوازرة عبّاس بن محمّد رضا القمىّ عفى عنهما.
تتمه فهرست ملحقات باقيات صالحات
چند دعاى موجز و عوذات مختصره