|     |     |  EN |   AR   

صلوات بر ولىِّ الاَْمْرِ الْمُنْتَظَرعليه السلام

صلوات بر ولىِّ الاَْمْرِ الْمُنْتَظَرعليه السلام

صلوات بر ولىِّ الاَْمْرِ الْمُنْتَظَرعليه السلام در مفاتیح الجنان

  • ۲۲:۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى وَلِيك وَابْنِ اَوْلِيآئِك الَّذينَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ
خدايا درود فرست بر نماينده و فرزند نمايندگانت آنانکه فرض و لازم کردى فرمانبرداريشان را
وَاَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَاَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرْتَهُمْ تَطْهيراً اَللّهُمَّ
و واجب کردى حقشان را و دور کردى از ايشان پليدى را و به خوبى پاکيزه شان کردى خدايا
انْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ لِدينِك وَانْصُرْ بِهِ اَوْلِيآئَك وَاَوْلِيآئَهُ وَشيعَتَهُ
ياريش کن و يارى کن به او دين و آئينت را و يارى کن بوسيله او دوستانت را و هم دوستان او و پيروان
وَاَنْصارَهُ وَاجْعَلْنا مِنْهُمْ اَللّهُمَّ اَعِذْهُ مِنْ شَرِّ كلِّ باغٍ وَطاغٍ وَمِنْ شَرِّ
و يارانش را و ما را از ايشان قرارمان ده خدايا پناه ده آن جناب را از شر
جَميعِ خَلْقِك وَاحْفَظْهُ مِنْ بَينِ يدَيهِ وَمِنْ خَلْفِهِ وَعَنْ يمينِهِ وَعَنْ
هر زورگو و سرکشى و از شر تمام آفريدگانت و نگاهش دار از پيش رو و از پشت سرش و از سمت راست و از
شِمالِهِ وَاحْرُسْهُ وَامْنَعْهُ اَنْ يوُصَلَ اِلَيهِ بِسُوَّءٍ وَاحْفَظْ فيهِ رَسوُلَك
سمت چپش ونگهداريش کن وجلوگيرى کن آن جناب را از اينکه پيش آمد بدى برايش رخ دهد و حفظ کن در وجود او پيامبرت
وَآلَ رَسوُلِك وَاَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَاَيدْهُ بِالنَّصْرِ وَانْصُرْ ناصِريهِ
و آل پيامبرت را و آشکار کن بدو عدل و داد را و تاءييدش کن به يارى (و پيروزى ) خود و يارى کن ياورش را
وَاخْذُلْ خاذِليهِ وَاقْصِمْ بِهِ جَبابِرَةَ الْكفْرِ وَاقْتُلْ بِهِ الْكفّارَ
و خوارگردان هرکه دست از ياريش بردارد و سرکوب کن بدست آن جناب گردنکشان کفر وبى دينى را وبکش بوسيله اش کفار
وَالْمُنافِقينَ وَجَميعَ الْمُلْحِدينَ حَيثُ كانوُا مِنْ مَشارِقِ الاَْرْضِ
و منافقين و تمام بى دينان را هرکجا که هستند در شرقهاى زمين
وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها وَامْلاَْ بِهِ الاَْرْضَ عَدْلاً وَاَظْهِرْ بِهِ دينَ
و غربهاى آن و خشکى و دريا و پرکن بوسيله او زمين را از عدل و داد و آشکار کن بوسيله آن جناب آيين
نَبِيك عَلَيهِ وَآلِهِ السَّلامُ وَاجْعَلْنِى اللّهُمَّ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ
پيامبرت را که بر او و آلش سلام باد و قرار ده خدايا مرا از ياران و کمک کاران
وَاَتْباعِهِ وَشيعَتِهِ وَاَرِنى فى آلِ مُحَمَّدٍ ما ياْمُلوُنَ وَفى عَدُوِّهُمْ ما
و تابعان و شيعيانش و به من بنمايان در مورد خاندان محمد آنچه آرزو دارند و در دشمنانشان آنچه
يحْذَروُنَ اِلهَ الْحَقِّ آمينَ
بيم دارند اى معبود به حق آمين
خاتمه
مطلب اوّل فضيلت زيارت قبور انبياء عليهم السلام
در بيان زيارت انبياء عظام عليهم السلام و زيارت امامزادگان عالى مقام و زيارت قبور مؤ منين اَسْكنَهُم اللّهُ دارَالسَّلام و مشتمل است بر سه مطلب:
مطلب اوّل در زيارت پيغمبران عظام عليهم السلام است بدانكه تكريم وتعظيم انبياءعليهم السلام عقلاً و شرعاً لازم است : ((لا نُفَرِّقُ بَينَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ)) و زيارت ايشان راجح وپسنديده و علماء تصريح فرموده اند به استحباب زيارت ايشان و عدد آن بزرگواران اگر چه خيلى بسيار است ليكن قبور معلومه ايشان بسيار كم است و قبور آنهائى كه نقداً مستحضر هستم از اين قرار است حضرت آدم و حضرت نوح در مرقد منوّر حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام مدفونند و حضرت ابراهيم عليه السلام در قدس خليل كه در نزديكى بيت المقدس است مدفونست و در جوار آن حضرت جناب ساره زوجه آن حضرت و جناب اسحق و يعقوب و يوسف عليهم السلام مدفونند وحضرت اسماعيل عليه السلام ومادرش هاجر درمسجدالحرام در حجر مدفونند و در او است قبور انبياءعليهم السلام
و از حضرت باقرعليه السلام منقول است كه ما بين ركن و مقام مملوّ است از قبور پيغمبران و از حضرت صادق عليه السلام مرويست كه مابين ركن يمانى و حجرالاسود هفتاد پيغمبر مدفون است و در بيت المقدس قبور جمله اى از پيغمبران واقع است مانند حضرت داود و سليمان و غيرهما سلام اللّه عليهم اجمعين كه در نزد اهل آنجا معروفند و قبر جناب زكرياعليه السلام در حلب معروف است و از براى جناب يونس عليه السلام در شريعه كوفه بقعه و قبّه اى است معروف و قبر حضرت هود و صالح در نجف اشرف مشهور و مرقد حضرت ذى الكفل در كنار شطّ فرات در نزديكى كوفه به مسافت چند فرسخ معروف است و در شهر موصل است قبر جرجيس پيغمبر و در بيرون شهر قبر شيث هبة اللّه و در شوش قبر دانيال پيغمبر و در قبلى [اين به حسب آن چيزى است كه در سابق در باب مسجد بُراثا ذكر شد والاّ فعلاً آن قبر شريف مشهور نيست ((منه ))] مسجد براثا قبر جناب يوشع عليه السلام و غير اينها سلام اللّه عليهم اجمعين و امّا در باب كيفيت زيارت ايشان پس در اخبار زيارت مخصوصى براى ايشان بنظر نرسيده مگر زيارت حضرت آدم و نوح عليه السلام كه در باب زيارت حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام به شرح رفت لكن از روايت زيارات جامعه كه ما آن را اوّل زيارات جامعه قرار داديم ظاهر مى شود كه انبياءعليهم السلام نيز به آن زيارات كرده مى شوند شاهد بر اين آنكه شيخ جليل محمّد بن المشهدى در مزار و سيد اجلّ علىّ بن طاوس در مصباح الزّائر و غير ايشان رضوان اللّه عليهم در آداب دخول كوفه همين زيارت شريفه را از براى مشهد حضرت يونس عليه السلام ذكر كرده اند و مظنون آن است كه نقل ايشان زيارت مذكوره را از روى همان كلّيه اى باشد كه از خبر ظاهر مى شود به هر حال اگر كسى آن زيارت جامعه را در مراقد شريفه انبياءعليهم السلام بخواند مناسب است و چون زيارت در سابق مذكور شد محتاج به نقل آن در اينجا نيستيم هر كه خواهد به زيارت اوّل زيارات جامعه رجوع كند و از فيض عظيم آن خود را بهره مند نمايد.
مطلب دوّم در زيارات امام زادگان
مطلب دوّم در زيارت امامزادگان عظام و شاهزادگان عاليمقام كه قبورشان محلّ فيوضات و بركات و موضع نزول رحمت و عنايت الهيه است و علماى اعلام تصريح فرموده اند به استحباب زيارت قبور ايشان و بحمداللّه تعالى در غالب بلاد شيعه قبورشان موجود بلكه در قُرى و بَريه و اطراف كوهها و درّه ها پيوسته ملاذ درماندگان و ملجاء واماندگان و پناه مظلومين و موجب تسلّى دلهاى پژمردگان بوده و خواهند بود تا يوم قيامت و از بسيارى از ايشان كرامات و خوارق عادات مشاهده شده لكن مستور نماند كه امامزاده اى كه انسان به اطمينان خاطر محض درك فيوضات و كشف كربات بار سفر بندد و شَدّرحال كند به سمت قبر شريفش بايد دو مطلب را اوّل درست كرده آنگاه قصد مقصد كند اوّل جلالت قدر و عظمت شاءن صاحب آن مرقد علاوه بر شرافت نسب آنچه از كتب احاديث و انساب و تواريخ معلوم شود دوّم معلوم بودن قبر آن سيد جليل و صحّت نسبت قبر به او و جمع بين اين دو بسيار كم است و ما در كتاب هدية الزائر به ذكر جمعى از ايشان اشاره نموديم و در نفثة المصدور و منتهى الامال اشاره به محسن بن حسين عليه السلام نموديم و چون اين كتاب را گنجايش ذكر نيست اقتصار مى كنيم به ذكر دو نفر از ايشان