|     |     |  EN |   AR   

زیارت

  • ۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۰
زیارت، (مصدر زار یزور، از ماده زور) ملاقات و دیدار کردن است از شخصی یا مکانی، به جهت انس یا الفت به او. و در عرف، رفتن به اماکن مقدسه است مانند مساجد و مقابر پیامبر(ص) و ائمۀ معصومین(ع) و سایر اولیای دین و به جای آوردن آداب آنها. در متون اسلامی، زیارت با عشق و معرفت مورد سفارش قرار گرفته است. چنین زیارتی، پیوند قلبی و ابراز علاقه و محبت است و نشانه ای از وفاداری و تجدید عهد و حق شناسی می باشد. این زیارت، وسیله تقرب به خداوند می شود؛ زمینه ساز شناخت و معرفت می گردد و توطئۀ دشمنان را خنثی می سازد.

زیارت(در شیعه)، در متون حدیث شیعه، سفارش و آثار و پاداش فراوان برای زیارت کنندگان قبر پیامبر(ص) و ائمۀ اطهار(ع) و اولیای الهی آمده است؛ به عنوان نمونه: رسول خدا ص فرمود: من زار قبری حلت له شفاعتی و من زارنی میتا فکانما زارنی حیا(مستدرک الوسائل10/186) هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من به او رسد و هر کس پس از مرگم مرا زیارت کند گویی مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است. و نیز حدیثی از امام رضا(ع)، زیارت قبر ائمه(ع) را به عنوان مکمّل وفای به عهد زائر و شیعه، نسبت به امام و پیشوای خود معرفی می کند: «انّ لکلّ امام، عهداً فی عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد، زیاره قبورهم» ـ وسائل الشیعه10/253.

زیارت(در متون اهل سنت)، با توجه به احادیث فراوان در متون اهل سنت، تمامی فرق این مذهب بزرگ اسلامی، زیارت را تأیید و آن را مشروع می دانند، به جز فرقه ای از حنبلی به نام وهابیون. صحیح مسلم جلد 2 باب 30 حدیث 102 از عایشه نقل می کند که گفت: هر شبی که نوبت آمدن رسول خدا(ص) به خانه من بود، آخر شب به طرف بقیع می رفت و می فرمود: «سلام بر شما گروه مؤمنان، ما و شما فردا در میعادگاه خواهیم بود و از هم جدا نخواهیم بود، و ما انشاءالله به شما خواهیم پیوست، بارالها! اهل بقیع غرقد را بیامرز». و نیز ابن ماجه در صحیح خود جلد 1 کتاب الجنائز حدیث1569 از ابوهریره نقل می کند که رسول خدا(ص) فرمود: «به زیارت قبرستان بروید، زیرا زیارت آنان شما را به یاد آخرت می اندازد.» نورالدین سمهودی در کتاب «وفاء الوفاء باخبار دارالمصطفی» جلد 4 باب هشتم، هفده حدیث در سفارش پیامبر(ص) به زیارت قبر خود، ارائه کرده است از جمله اینکه رسول خدا(ص) فرمودند: «هرکس قبر مرا زیارت نماید، شفاعتم بر او واجب می شود».

منبع: دانشنامه حج، رضا کریمی واقف، 1392، انتشارات جامی