فصل ششم : نام هاى امامان اهل بيت
اِبنُ عَبّاسٍ : قَدِمَ يَهودِيٌّ عَلى رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يُقالُ لَهُ نَعثَلٌ ، فَقال لَهُ : يا مُحَمَّدُ ، إنّي أسأَلُكَ عَن أشياءَ تَلَجلَجُ في صَدري ـ إلى أن قال : ـ أخبِرني عَن وَصِيِّكَ مَن هُوَ؟ فَما مِن نَبِيٍّ إلاّ ولَهُ وَصِيٌّ ، وإنَّ نَبِيَّنا موسَى بنَ عِمرانَ أوصى إلى يوشَعَ بنِ نونٍ ، فَقالَ : نَعَم ، إنَّ وَصِيّي والخَليفَةَ مِن بَعدي عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، وبَعدَهُ سِبطايَ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَينُ ، يَتلوهُ تِسعَةٌ مِن صُلبِ الحُسَينِ ، أئِمَّةٌ أبرارٌ .
قالَ : يا مُحَمَّدُ ، فَسَمِّهِم لي ، قالَ : نَعَم ، إذا مَضَى الحُسَينُ فَابنُهُ عَلِيٌّ ، فَإِذا مَضى عَلِيٌّ فَابنُهُ مُحَمَّدٌ ، فَإِذا مَضى مُحَمَّدٌ فَابنُهُ جَعفَرٌ ، فَإِذا مَضى جَعفَرٌ فَابنُهُ موسى ، فَإِذا مَضى موسى فَابنُهُ عَلِيٌّ ، فَإِذا مَضى عَلِىٌّ فَابنُهُ مُحَمَّدٌ ، ثُمَّ ابنُهُ عَلِيٌّ، ثُمَّ ابنُهُ الحَسَنُ ، ثُمَّ الحُجَّةُ ابنُ الحَسَنِ ، فَهذِهِ اثنا عَشَرَ إمامًا عَدَدَ نُقَباءِ بَني إسرائيلَ ، قالَ : فَأَينَ مَكانُهُم فِي الجَنَّهِ ؟ قالَ : مَعي في دَرَجَتي.
ابن عبّاس:يك يهودى نزد پيامبر خدا صلي الله عليه و آله آمد كه نعثل خوانده مى شد. او به پيامبر گفت: اى محمّد! مى خواهم پيرامون امورى از تو پرسش كنم كه در سينه من خلجان دارد ـ تا آن كه گفت ـ مرا از جانشينت آگاه كن كه او كيست؟ زيرا پيامبرى نيست مگر آن كه جانشينى دارد و پيامبر ما موسى بن عمران يوشع بن نون را جانشين خود قرار داد. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: آرى، جانشين و خليفه پس از من على بن ابى طالب عليه السلام است و پس از او دو نوه من حسن و سپس حسين و نُه تن از پشت حسين خواهند بود كه امامانى نيك اند. او گفت: اى محمّد! آنها را براى من نام ببر. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: آرى، آن گاه كه حسين راه خود را سپرد پس از او على خواهد آمد و هر گاه على رفت پس از او محمّد خواهد آمد و هر گاه محمّد رفت پس از او جعفر مى آيد و هر گاه جعفر رفت پس او موسى خواهد آمد و هر گاه موسى رفت پس از او على مى آيد و هر گاه على رفت پسرش محمّد بيايد و پس از او پسرش على و سپس پسرش حسن و پس از او حجة بن الحسن. اينها دوازده امام هستند به شمار نقيبان بنى اسرائيل. او گفت: جايگاه آنها در بهشت كجاست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: با من و هم منزلت با من.
فرائد السمطين : 2 / 133 / 431 .