|     |     |  EN |   AR   

معلقات سبع

معلقات سبع

مُعَلَّقاتِ سَبْعْ ، مُعَلَّقاتِ سَبْعَه ، سَبْعَه مُعَلَّقات ، سَبْعَه مُعَلَّقه ، سَبْعَ طِوالمُعَلَّقات سَبْعْ ، هفت قَصیدَه منسوب به مشهورترین شاعرانِ دورانِ جاهلیت می‌باشد که از نظرِ فَصاحت و بَلاغتبی‌نظیر بوده و به‌همین‌علّت آنها را بر در و دیوارِ خانَه کَعْبَه می‌آویختند .اسامــی گویندگانِ ای ...

  • ۱۵:۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
مُعَلَّقاتِ سَبْعْ ، مُعَلَّقاتِ سَبْعَه ، سَبْعَه مُعَلَّقات ، سَبْعَه مُعَلَّقه ، سَبْعَ طِوال
مُعَلَّقات سَبْعْ ، هفت قَصیدَه منسوب به مشهورترین شاعرانِ دورانِ جاهلیت می‌باشد که از نظرِ فَصاحت و بَلاغتبی‌نظیر بوده و به‌همین‌علّت آنها را بر در و دیوارِ خانَه کَعْبَه می‌آویختند .
اسامــی گویندگانِ این قَصائِد عبارت است از :
1- اِمْرَؤُالْقَیسْ- جَنْدَح یا سُلَیمان بن حُجْر کِندی
 اِمْرَؤُالْقَیسْصاحبِ قَصیدَه لامیه است . او آخرین پادشاهِ سلسله کِندی بودکه در قرنِ پنجمِ میلادی ، زِمامِ حکومتِ مرکزی عربستان را بدست‌گرفت . حضرت علی (ع) ،  اِمْرَؤُالْقَیسْ را شاعرترینِ شاعران و پادشاهی بسیار گمراه ، سرگردان و بیچاره خوانده‌اند . او در سال 540 میلادیوفات کرد .
2- طَرَفَه : عَمْرو بن عَبْد عَبْدی (بَـکْری) – طَرَفَه بن عَمْرو بن بَکْر وائِل
طَرَفَه صاحبِ قَصیدَه دالیه می‌باشد . وی دائِماً عَمْرو بن مُنْذِر :پادشاهِ حیرَه  را هَجْو می‌گفت . عَمْرو سرانجام با صدورِ حُکْمی به کارگزارِ خود در بحرین مأموریت داد تا دست و پای طَرَفَه را بُریده و به دار آویزَد . عَمْرو همچُنین با ایجاد این تصوّرکه در فرمانِ شاهانه آمده است : حامِلِ فرمان با یکصد درهم جایزه موردِ تشویق قرار گیرد ، طَرَفَه را فریفته و او را شخصاً مأمورِ رساندنِ این پیامبهحاکِمِ بحرین قرار داد . به این ترتیب طَرَفَه در سال 569 میلادی بابیست و شش سال سِنّ به قتل رسید . رجوع به طَرَفَه بن عَمْرو بن عَبْد (بَـکْری)
3 - لَبید بن رَبیعَه عامِری صَحابی
لَبید صاحبِ قَصیدَه اَلِفِیه و مُتَوَفَّی به سال 661 میلادیمی‌باشد .
4 - زُهَیر بن اَبِی سُلْمَی مُزَنِی
زُهَیرْ صاحبِ قَصیدَه میمیه است . او همزمان با سال 627 میلادی از دنیا رفت . از اسلام آوردنِ زُهَیرْ خبری در دست نیست امّا دو پسرِ اوبه نام‌های بُجَیرْ و کَعْبْ از صَحابی و شاعرانِ پیامبر (ص) بودند . سُلْمَی
5 - عَمْرو بن کُلثوم بن مالِک عَدْنانی
عَمْرو صاحبِ قَصیدَه نونیه بوده و درحدودِ سال 584 میلادیوفات یافت .
6 - عَنْتَرَه بن شَدّ اد عَبْسی
عَنْتَرَه صاحبِ قَصیدَه میمیه است . وی مُقارِنِ سال 615 میلادی از دنیارفت .
7- حارِث بن حِلِزَّه یشْکُری عَدْنانی
حارِث صاحبِ قَصیدَه هَمْزیه و متوفی به حدودِ سال 570 میلادیاست .
عِدَّه‌ای ، اصحابِ معلَّقات را ده نفر دانسته‌اند . اسامی سه نفرِ دیگر عبارت است از :
8 - عَبید بن اَبْرَص اَسَدی
عَبید صاحبِ قَصیدَه بائیه می‌باشد که در سال 554میلادیطِبقِ دستورِ مُنْذِر بن ماءُالسَّماء پادشاهِ حیرَه و یا یکی از ملوکِ غسّانیانِ شام به نامِ نُعَمان بن مُنْذِر کُشته شد .

9- اَعْشَی قَیسْ - مَیمون بن قَیسْ بن جَنْدَل - اَبو بَصیر - اَعْشَی وائِل - اَعْشَی کبیر

اَعْشای کبیر ، صاحبِ قَصیدَه لامِیه و متوفّا به سال 7 هجری می‌باشد . در خُطْبَه شِقْشِقیه حضرت علی (ع) یک بیت از قَصیدَه وی آمده است . اَعْشی قَصیدَه‌ای در مَدْحِ پیامبر  اکرم(ص) سُرُده و عازِمِ مکّه شد لکنبنا به قولی توفیق نیافت که اسلام آوَرَد .

10- نابِغَه ذُبیانی - زیاد بن مُعاوِیه
نابِغَه را صاحبِ قَصیدَه دالیه دانسته‌اند . بازارِ عُکاظ هَمَه‌ ساله شاهدِ برپائی خیمه‌ای ویژه جهتِ استقرارِ نابِغَه و اِظهارِ نظرِ وی دربارَه اَشعارِ عَرَب بوده است . او به سال 604میلادی وفات یافت .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
1- نهج البلاغة ، ترجمةِ مرحوم زمانی ، حکمت 464 .
2- حیرة : از شهرهای سابِقِ عِراق بود .
3- تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 258 الی 260 ، مُتَرْجَم .
4- نهج البلاغة ، فیض‌الاسلام ، خُطْبَةِ شِقْشِقیَّة ، ص 47 .