|     |     |  EN |   AR   

مسجد بنی سالم بن عوف

مسجد بنی سالم بن عوف

مسجد بَنی سالِم بن عَوفپیامبر (ص) مُقارِنِ چهارمِ ربیع الاوّل سالِ چهاردهم بعثت ، از مکّه به مدینه هجرت فرموده و پس‌از هشت روز ، همزمان با تاریخِ دوشنبه دوازده مهمان ماه ، واردِ مَحَلَّه قُبا در دوازده کیلومتری مدینه شده و ظرفِ مدّتِسه روز مسجد قُبا را بر پا ساختند . آن‌حضرت روزِ جمعه به مسجدِ قبیلَ ...

  • ۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مسجد بَنی سالِم بن عَوف
پیامبر (ص) مُقارِنِ چهارمِ ربیع الاوّل سالِ چهاردهم بعثت ، از مکّه به مدینه هجرت فرموده و پس‌از هشت روز ، همزمان با تاریخِ دوشنبه دوازده مهمان ماه ، واردِ مَحَلَّه قُبا در دوازده کیلومتری مدینه شده و ظرفِ مدّتِسه روز مسجد قُبا را بر پا ساختند .
آن‌حضرت روزِ جمعه به مسجدِ قبیلَه بَنی سالِم بن عَوف کهدر وادی رانوناء قرار دارد تشریف برده و اوّلین نمازِ جمعه را اِقامَه فرمودند .
نمازهای پنجگانه مسلمانان در مکّه ، دو رَکْعَتی بوده و یک ماه بعد از هجرت ، با صدورِفرمانِ خداوند ، نمازهای ظهر ، عصر و عشاء چهار رکعتی گردید .
قِبْلَه اوّلِ رسول خدا(ص) و مسلمانان در طولِ سال‌های قبل از هجرت به مدینه و مدّتِ هفده ماه پس‌از آن ، بَیت‌المُقَدَّس بود . همزمان با تاریخِ دوشنبه پانزدهم ماه رجب سال دوّم هجری ، جبرئیل امین(ع) نازل گردید و هنگامی‌که پیامبر  خاتم(ص) و نمازگزاران دو رَکْعَت از نمازِ ظهر را در مسجد بَنی سالِم بن عَوفبسوی بَیتُ‌ المُقَدَّس اِقامَه کرده بودند ، بازوی آن‌حضرت را گرفته وبه طرفِ کَعْبَه گردانید . اقتدا کنندگانِ به آن‌جناب نیز صفّ به صفّ ، مجدّداً پُشتِ سَرِ ایشان قرارگرفتند و از آن پس ،خانَه کَعْبَه قِبْلَه مسلمانان شده و مسجد بَنی سالِم نیز مسجد ذوقِبْلَتَین نام گرفت .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
1- طبقات ، ج 1 ، ص 228 الی 230 ، مُتَرْجَم .