|     |     |  EN |   AR   

کوه ثور

کوه ثور

کوه ثَوراین کوه در جنوبِ شهرِ مکّه قرارگرفته و وجهِ تسمِیه آن به ثَور را تولّدِ ثَور بن عَبْدِ مَناه بن اَدِّ بن طابِخَه در آنجا دانسته‌اند .کوه ثَور را کوه اَطْحَلْ  نیز می‌نامند .حضرت محمّد(ص) در شب اوّل رَبیع الاوّل سال چهاردهم بعثت ، امام علی(ع) را مأمورِ خوابیدن در بسترِ خودشان کرده و سپس ...

  • ۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
کوه ثَور
این کوه در جنوبِ شهرِ مکّه قرارگرفته و وجهِ تسمِیه آن به ثَور را تولّدِ ثَور بن عَبْدِ مَناه بن اَدِّ بن طابِخَه در آنجا دانسته‌اند .کوه ثَور را کوه اَطْحَلْ  نیز می‌نامند .
حضرت محمّد(ص) در شب اوّل رَبیع الاوّل سال چهاردهم بعثت ، امام علی(ع) را مأمورِ خوابیدن در بسترِ خودشان کرده و سپس منزل را تَرْک فرمودند . آن‌حضرت در بینِ راه با اَبوبکر و هند بن اَبی هالَه : پسرِ خَدیجَه سلام الله علیها ، مواجه گشته و باتّفاقِ آن دو ، رهسپارِ غاری در کوهِ ثَور شدند . پس‌از استقرارِرسول خدا(ص) و اَبوبکر در غار ، هِنْد به مکّه مراجعت ‌کرد .توقّفِ آن‌حضرت در غارِ ثَور سه روز طول کشید و در این ایام امام علی (ع) و همچُنین هِنْد ،عَبْدالله بن اَبوبکر ، اَسماء ذات النطاقَین : بنت اَبوبکر وعامِر بن فُهَیرَه : چوپانِ اَبوبکر ، به محضرِ رسول خدا(ص) شرفیاب می‌شدند .
حضرت محمّد مصطفی(ص) و همراهان ، در شب چهارم ربیع الاّول سال چهاردهم بعثت ، غارِ ثَور را بسوی مدینه تَرْک کرده و هشت روز بعد ، همزمان با روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاوّل ، واردِ ناحیه قُبا واقع در دوازده کیلومتری مدینه شدند .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران