|     |     |  EN |   AR   

قبا

قبا

قُبارسول ختمی مَرْتَبَت(ص) ، هجرتِ خود را همزمان با شبِ چهارم ربیع‌الاوّل سال 14 بعثت ، از غارِ ثَور واقع در مکّه مُـکَرَّمَه بسوی مدینه آغاز فرمودند . آن‌حضرت و همراهان ، هشت روز بعد ، مُقارِنِ ظهرِ روزِ دوشنبه ، دوازدهمِ همان ماه ، به ناحیه قُبا که پنج‌کیلومتر از مدینه فاصِلَه داشت وارد و با دستان ...

  • ۲۰:۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
قُبا
رسول ختمی مَرْتَبَت(ص) ، هجرتِ خود را همزمان با شبِ چهارم ربیع‌الاوّل سال 14 بعثت ، از غارِ ثَور واقع در مکّه مُـکَرَّمَه بسوی مدینه آغاز فرمودند . آن‌حضرت و همراهان ، هشت روز بعد ، مُقارِنِ ظهرِ روزِ دوشنبه ، دوازدهمِ همان ماه ، به ناحیه قُبا که پنج‌کیلومتر از مدینه فاصِلَه داشت وارد و با دستانِ مبارکشان ، نخستین عبادتگاهِ مسلمانان را در آن مَحَلّ برپا ساخته و مسجدِ قُبا نامیدند . علی(ع) نیز برابرِ فرمانِ پیامبر (ص) ، پس از اِعاده اَماناتِ مردم که در مکّه به رسول خاتم(ص) سپرده شده بود ، همراه با فَواطِم شامِلِ : فاطِمَه سلام الله علیها بنتِ رسول خدا(ص) ، فاطِمَه بنتِ اَسَد و مادرِ علی(ع) ، فاطِمَه بنتِ زُبَیر بن عَبْدالمُطَّلِب و فاطِمَه بنتِ حَمْزَه سَیدُ الشُّهَداء(ع) ، بسوی مدینه عزیمت و در قُبا به دیدارِ حضرت محمّد(ص)شرفیاب شدند ... .
پیامبر (ص) باتّفاقِ همراهان ، قُبا را بسوی مدینه تَرْک کرده و از مَحَلِّ ثَنیه الوَداع  واردِ آن شهر شدند . شترِ آن‌حضرت بدونِ هیچ‌گونه دخالت ،دلالت و یا راهنمائی از سوی دیگران ، در مدینه حرکت می‌کرد و کسی مجاز نبود که مسیر و یا جهتِ حرکتِ آن را تغییر دهد . سرانجام مَرْکَبِ ایشان در کنارِ منزلِ اَبو اَیوب اَنصاری زانو زده و رسول خدا(ص) به خانَه او وارد شدند . اَسْعَد بن زُرارَه که علی‌رغمِ عشق و علاقه فراوان ، نتوانسته بود به افتخارِ میزبانی از آخِرین نَبی مُرْسَل : محمّدِ مُصطفَی(ص) نائِل‌گردد ، ناقَه آن‌حضرت را به منزلِ خویش بُرْد .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
1- هنگامِ عزیمتِ رسول خدا به غَزْوَة تَبوک ، زنان و کودکان مدینَة ، برای وَداع با آن‌حضرت ، نیروهای اسلام را تا مَحَلِّ ثَنیَّة بَدْرَقَه کردند و از ‌آن ‌پس ، این مکان به ثَنیَّة‌الوَداع مشهور شد . تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 430 ، مُتَرْجَم .