|     |     |  EN |   AR   

غار حرا

غار حرا

غارِ حِراءجَبَل النُّور در شمالِ شهرِ مکّه واقع و غارِ حِراء بر فرازِ آنقرارگرفته است . وسعتِ فضای داخلِ غار اِجازَه نمی‌دهد که بیش از یک و یا حداکثر دو نفر در آن مَحَلّ به عبادت مشغول شوند .نیمی از داخلِ غار با نورِ خورشید روشن و نیمِ دیگرش همیشه سایه می‌باشد .این غار عبادتگاهِ عزیزِ قُرَیش ، حضرت ...

  • ۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
غارِ حِراء
جَبَل النُّور در شمالِ شهرِ مکّه واقع و غارِ حِراء بر فرازِ آنقرارگرفته است . وسعتِ فضای داخلِ غار اِجازَه نمی‌دهد که بیش از یک و یا حداکثر دو نفر در آن مَحَلّ به عبادت مشغول شوند .نیمی از داخلِ غار با نورِ خورشید روشن و نیمِ دیگرش همیشه سایه می‌باشد .
این غار عبادتگاهِ عزیزِ قُرَیش ، حضرت خاتم الانبیاء محمّد مصطفی(ص) بوده و آن‌حضرت قبل از مبعوث‌شدن ، شب‌ها و روزهای متمادی در آنجا به راز و نیاز با خالِقِ خود پرداخته‌اند .
اکثرِ مواقع که حضرت رسول(ص) به خانَه نمی‌آمدند ، یارانِ آن‌جناب و علی‌الخصوص همسرِ باوفا و ایثارگرِ ایشان : خَدیجَه کُبْرَی سلام الله علیهامی‌دانستند که محبوبِ عالمیان به حِراء رفته و در عبادتِ معبودِ خویش مُسْتَغْرَق است . امام علی(ع) فرمود : وَ لَقَدْ کانَ یجاوِرُ فی کُلِّ سِنَه بِحِراءَ ، فَاَراهُ وَلایرَ اهُ غَیرِی
( رسول خدا(ص) ) هر سال (مدّتی را) در کوهِ حِراء اقامت می‌گزیدند . من آن‌حضرترا می‌دیدم و کسِ دیگری قادر به رُؤْیت ایشان نبود .
به فرمانِ خداوند ، همزمان با روزِ بیست و هفتم ماه رجب سال چهلم عام‌الفیل ،آیاتِ سُورَه عَلَقْ توسّطِ جبرئیل امین ، بر قلبِ پاکِ پیامبر (ص) در مَحَلِّ غارِ حِراء نازل شده و به‌این‌ترتیب بعثتِ پیامبر  خاتم ،حضرت محمّد بن عَبْدالله(ص) آغاز گردید .
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ -اِقْرَاْ بِسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ - خَلَقَ الْاِنـْسانَ مِنْ عَلَقْ ...
بخوان به نام پروردگارت که آفرید -همان‌کس که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد - بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است -کسی که به وسیله قلم تعلیم داد -و به انسان آموخت آنچه را نمی‌دانست .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
1- نهج البلاغة فیض‌الاسلام  ، خطبة 234 ، قاصِعَة .
2- حَیَوة القُلُوب ، تاریخ پیامبر اسلام ، ص 678 _ 671.