|     |     |  EN |   AR   

اسعد بن زراره بن عدس بن عبید ابو امامه

اسعد بن زراره بن عدس بن عبید ابو امامه

اَسْعَد بن زُرارَه بن عُدْس بن عُبَید بن ثَعْلَبَه بن غَنْم بن مالِک نَجَّاری -اَبواُمَامَه اَسْعَد صَحابی و از سرانِ قَبیلَه خَزْرَجْ و مردی شجاع در دورانِ جاهلیت و اسلام بود . قبائِلِ اُوس و خَزْرَجْ تا آغازِ بعثت ، طَی سالیانِ متمادی در حالِ خصومت ، جنگ و خونریزی بودند .اَسْعَد به‌ منظورِ جمع‌آور ...

  • ۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
اَسْعَد بن زُرارَه بن عُدْس بن عُبَید بن ثَعْلَبَه بن غَنْم بن مالِک نَجَّاری -اَبواُمَامَه
اَسْعَد صَحابی و از سرانِ قَبیلَه خَزْرَجْ و مردی شجاع در دورانِ جاهلیت و اسلام بود .
قبائِلِ اُوس و خَزْرَجْ تا آغازِ بعثت ، طَی سالیانِ متمادی در حالِ خصومت ، جنگ و خونریزی بودند .
اَسْعَد به‌ منظورِ جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تداومِ جنگ و پیروزی بر اَوسیان ، همراه با یکی از بستگانِ خود که ذَکْوان بن عَبْد قَیسْ نام داشت ،رهسپارِ مکّه شد . آنان به منزلِ عُتْبَه بن رَبیعَه که از دوستانِ سابقِ اَسْعَد بود وارد شده و نیازِ خود را مطرح کردند .
عُتْبَه ضِمنِ بیانِ معذوراتی گفت : ما هم در اینجا با مشکلی جدّی مواجه شده‌ایم . شخصی آمده به نامِ محمّد  (ص)که ادّعای پیامبر ی خدا را دارد و هَمَه گذشته و سُنَنِ آباء و اجدادیمان را زیرِ سؤال بُرده است . وی روزها در حِجْرِ اسماعیل می‌نشیند . سعی‌کنید در حینِ طواف ، ابداً به او نزدیک نشوید و در گوش‌هایتان نیز پنبه بگذارید تا سخنانش را نشنوید !
اَسْعَد و ذَکْوان عازِمِ کَعْبَه شدند و برابرِ نظرِ عُتْبَه ، طوافِ خانَه خدا را آغاز کردند .اَسْعَد در شَوطِ دوّم ، بی خبر بودن از یک چُنین مسئله مهمّی را به مصلحت ندانست و پنبه را از گوش‌های خود درآوَرْده و نزدِ رسول خدا  (ص) نشست و گفت : اَ نْعِمْ صَباحاً ! حضرت رسول  (ص) فرمودند : خداوند این گونه سلام کردن را به السلام علیکم تغییر داده است و سپس پاره‌ای از دستوراتِ اسلام را بر او خوانْدَند . ذَکْوان نیز خدمتِ ایشان شرفیاب شد . آن‌دو در همان جَلَسَه‌ ،کاملاً مجذوب و شیفته سخنانِ پیامبر   (ص) گردیدند و به‌عنوانِ نخستین نفرات از مدینه ، مسلمان شدند . متعاقباً در سال11بعثت ، شش‌نفر از قَبیلَه خَزْرَج ، هنگام مراسَمِ حَجّ با حضرت محمّد  (ص) ملاقات کرده و اسلام آوردند . بعلّتِ گسترشِ تبلیغاتِ اسلامی در مدینه ، سال بعد دوازده نفر از اهالی مدینه به حجّ رفتند و در محلِّ عَقَبَه که گردنه‌ای بینِ مکّه و مِنَی است با آن‌حضرت ملاقات و اسلام آوردند .
مسلمانان در پایانِ ملاقاتِ اخیر ، عهدی با رسول اکرم   (ص) بستند‌که به پیمان اول عَقَبَه مشهور شد . اَسْعَد و تعدادی ‌از شش نفرِ سالِ قبل ، در این پیمان شرکت داشتند .
مُقارِنِ سال 13 بعثت ، پانصد نفر از مدینه به قصدِ حَجّ ، عازِمِ مکّه شدند که هفتادوسه نفر از آنان ، در مَحَلِّ عَقَبَه با پیامبر  خدا  (ص) ملاقات نموده و ضِمنِ پذیرشِ اسلام ، با ایشان میثاقی منعقد کردند که به پیمان دوّم عَقَبَه معروف شد . به دستورِ رسول اعظم  (ص) ، بَیعَت‌کنندگانِ در این پیمان ، دوازده نفر از میانِ خود برگزیدند تا نماینده سایرین برای ارائَه نظرات و حَلِّ مشکلات بوده و تصمیماتشان برای همگان حجّت باشد . این نمایندگان که نُه نفر از خَزْرَج و سه نفر از اَوس بودند ، نُقَباءِ دوازده‌گانه خوانده شدند . اَسْعَد بن زُرارَه یکی از نُقَبَاء بود .
اَسْعَد اوّلین کسی است که در مدینه نمازِجمعه را برپا ساخت .کَعْب بن مالِک نقل می‌کند : در‌آن روزها جمعاً چهل‌نفر بودیم‌که در نمازِجمعه به اَسْعَد اقتدا می‌کردیم .
اَسْعَد مُقارِنِ سال اوّل هجرت و قبل از آغازِ غَزْوَه بَدْرْ در مدینه وفات کرد . وی اوّلین نفر از انصار می‌باشد که در بَقیع به خاک سپرده شد .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران